donderdag 21 maart 2013

Dag 104: De wasmachine

Vandaag eens een bijzonder klusje. ik ga de wasmachine schoonmaken! In een e-mail van de huishoudcoach stond deze boenklus. Hoog tijd om hier ook eens de wasmachine schoon te maken.

1. Open de deur van je wasmachine en maak de rubberen rand (manchetrand) met een prop papier goed schoon. Je zult merken dat er grijzige aanslag vanaf komt, die 'vetluis' heet. Vetluis is geen beestje, maar een verzamelnaam voor stoffen die overblijven nadat haren, huidschilfers en lichaamsvetten een reactie zijn aangegaan met je wasmiddel. Vetluis ontstaat vooral wanneer je vaak op lage temperaturen wast en/of teveel wasmiddel gebruikt; het heeft de vervelende eigenschap dat het je wasgoed vies laat ruiken, de waterhuishouding in je machine ontregelt en vlekken op je wasgoed achterlaat. Hoe meer vetluis je verwijdert, hoe beter dus!
Dit is wat er bij mij uit die rubberen rand komt. Eigenlijk vind ik het wel smerig, dat je daar dan 'schone' kleding mee krijgt...
Ook het raampje heb ik meteen meegenomen, daar zat ook aardig wat van die vetluis op.

2. Haal het zeepbakje uit je wasmachine en borstel dit schoon. Spoel het bakje daarna goed af en laat het drogen. Ben je liever lui dan moe, overweeg dan om het zeepbakje mee te laten draaien in de vaatwasser: zo is hij in geen tijd weer 'spic en span' en heb jij er geen omkijken naar.
Nu het bakje. Eerst was het een crime om dit bakje uit de wasmachine te krijgen maar het is gelukt. ik zet dit bakje eerst even in de week en maak het dan schoon met een oude afwasborstel en een oude tandenborstel voor de kleine vakjes.

3. Sop daarna de ruimte waar het zeepbakje normaliter in zit uit. Vaak zitten ook hier flink wat aangekoekte zeepresten; wrijf deze met de zachte borstel of de vaatdoek allemaal weg en spoel de holte met water na. Plaats daarna het schone zeepbakje terug.
Ook hier zijn zeepresten achter gebleven. Ik vraag me eigenlijk af of er alitjd zeep achterblijft of dat dit echt te wijten is aan te veel zeep. Ik pak mijn afwasborstel en schraap deze resten eruit.
Het heeft succes want even later ziet het er weer zo uit.

4. Doe een flinke scheut schoonmaakazijn of halve kop soda in de lege trommel en draai een 90 C wasprogramma. Door de combinatie van schoonmaakmiddel en hoge temperatuur lossen vet, vuil en kalk supergoed op. Zo wordt je wasmachine weer helemaal schoon en zal - eindelijk - weer lekker fris ruiken!
Een flinke brok soda.
En de wasmachine op 95 graden. het schuimt nog behoorlijk moet ik zeggen. over twee uurtjes is de wasmachine klaar en dus een stuk schoner.

5. Reinig intussen de buitenkant van je wasmachine. Gebruik hiervoor het emmertje met sop en de vaatdoek. Neem ook meteen eventuele flessen of pakken wasmiddel die bovenop je machine staan even af. Kleine moeite, maar daarna is je wasmachine om door een ringetje te halen!
Dit had ik vorige week al gedaan toen ik de koelkast had schoongemaakt en sla ik dus deze keer even over.


Tot slot... Wil je graag lang profijt hebben van je schone wasmachine? Doseer je wasmiddel voortaan met de doseerdop of doseerschepje; onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat je bij de 'doseermethode' 30% minder wasmiddel gebruikt dan bij de 'scheutjesmethode'. Dat is niet alleen goed voor je wasmachine, maar ook goed voor je portemonnee en het milieu. Wen jezelf daarnaast aan om minimaal twee keer per maand een was op 90 C te draaien; zo voorkom je dat de vetluis opnieuw toeslaat!

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor dit verslag. Heel verhelderend. Ik zal het aan mijn to-do lijst toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeer goed dit verslag. Weet gelijk dat ik deze als klus ga toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. https://huiscleaning.nl/blogs-nieuws/wasmachine-schoonmaken-zo-doe-je-dat.html

    BeantwoordenVerwijderen